Betygens roll i skolan : En studie om lärares och elevers uppfattningar om betyg.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Humanvetenskapliga institutionen

Författare: Lisa Sundh; [2008]

Nyckelord: Betyg; Likvärdiga betyg; Rättvisa betyg;

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att ta reda på lärares och elevers uppfattningar om betyg. De frågeställningarna som jag ville veta vad var lärare och elever har för åsikter om är betygens syfte, vad betygen mäter, vad det finns för nackdelar och fördelar med betyg och om betyg kan ge en rättvis bedömning. För att ta reda på det gjordes intervjuer med tre lärare som arbetade på gymnasiet och 45 gymnasieelever besvarade en enkät. Resultatet visar att betyg är ett ämne som engagerade både lärare och elever. Eleverna skriver att betygens syfte är att de behövs för att söka vidare och för att skilja eleverna åt. Både lärarna och större delen av eleverna sa att betygen mäter kunskap och att läraren tittar på helheten av vad eleven gör vid betygsättningen. Det var även några elever som menade att ”fjäsk” har något med betygsättningen att göra. Både lärare och elever tycker att en av de viktigaste fördelarna med betyg är att de skapar motivation till att plugga. Den största nackdelen med betygen som både lärare och elever tycker är att det var för få steg Det är ungefär hälften av eleverna som skriver att betygen är rättvisa och lärarna ansåg att det är en rättvis bild av betygen i klassen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)