Operation Fasad : En studie om hur barn skapar sig en identitet på det sociala mediet Snapchat

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Medier ljudteknik och upplevelseproduktion och teater

Sammanfattning: Studien har undersökt hur barn i åldrarna 10-13 använder sig utav det sociala mediet Snapchat. Författarna av studien har genomfört två stycken fokusgruppsintervjuer där grupperna har varit indelade i kön. Båda grupperna har bestått av totalt fem stycken informanter. Studien undersöker hur barn väljer att se på Snapchat som socialt medium och plats för identitetsutveckling. Teorierna som studien har utgått ifrån är identitet, privat/offentligt och genus. Det framgår att barnen använder Snapchat som en virtuell lekplats för spel och kommunikation. Detta i kombination med en plats där identitet byggs, samt att könsskillnader speglas. Det framgår även att det som är mest attraktivt att porträttera, oavsett kön är en aktiv fritid i kombination med socialt umgänge.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)