Mål- och resultatstyrning + kompetensutveckling = sant? : En kvalitativ studie om kompetensutveckling inom rekryterings- och bemanningsbranschen
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om kompetensutveckling inom den mål- och resultatstyrda bemannings- och rekryteringsbranschen. För att besvara syftet har följande frågeställningar formulerats: Vilka förutsättningar finns för kompetensutveckling, Vilka faktorer främjar respektive motverkar att kompetensutveckling resulterar i lärande samt Hur påverkas lärandet inom en mål- och resultatstyrd verksamhet. För att besvara detta har vi utgått från ett teoretiskt ramverk rörande kompetensutveckling, kompetensutvecklingsaktiviteter och teoribildning om kollektivt lärande. Studien har en kvalitativ ansats och empirin består utav åtta stycken semistrukturerade intervjuer med rekryterare på ett stort bemannings- och rekryteringsföretag i Sverige. Resultatet visar på goda förutsättningar för kompetensutveckling vad gäller såväl formella, som icke-formella kompetensutvecklingsaktiviteter som informellt lärande i det dagliga arbetet. Faktorer som visat sig främja att kompetensutveckling resulterar i lärande är att innehåll från formella utbildningar är aktuellt och case-baserat samt att rekryterarna ges utrymme för såväl reflektion över sitt eget och andras handlande som att få sitta i öppet kontorslandskap. Faktorer som framkommer motverka det upplevda lärandet är att man inte alltid vågar be kollegor om hjälp samt att den påtagliga tidsbristen resulterar i att man snarare släcker kortsiktiga bränder, än att få dra lärdomar och lära sig inför framtiden. Resultatet visar även att företagets strikta mål- och resultatstyrning kan få såväl positiva som negativa konsekvenser för lärandet.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)