Barns tankar om sina rättigheter: att arbeta med FN:s
barnkonvention i förskoleklass

Detta är en L3-uppsats från Luleå/Lärarutbildning

Sammanfattning: Syftet med vårt utvecklingsarbete är att undersöka vad barn tänker och kan
lära sig om sina rättigheter. VI har arbetet med två olika förskoleklasser
för
att göra de medvetna om Barnkonventionen och sina rättigheter. De tio
grundsatserna, utifrån FN:s Barnkonvention, har varit grunden för att göra
barnen medvetna om sin rättgheter. Metoden som vi har använt oss av är
gruppintervjuer/samtal, enskilda intervjuer och observationer. Under
praktiken
gång har vi samtal med barnen i grupp efter vi läst en saga. Samtalen
handlade
om vad som hänt i sagan och vad de tyckte om just det ämnet vi tog upp. När
barnen arbetade och lekte observerade vi dem för att se om det vi pratat om
fortsatte i deras aktiviteter. De enskilda intervjuerna utgick från en
frågeguide. Resultatet av detta utvecklingsarbetet visar att de 13 barnen
har
stora tankar och funderingar runt sina rättigheter.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)