"Om bara barnen skulle bestämma på fritids så skulle det bli kaos". En kvalitativ studie om delaktighet ur barns perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Sophie Lundin; [2015]

Nyckelord: Delaktighet; eleverna; fritidshem; det barndomssoc;

Sammanfattning: AbstractDenna studie syftar till att ta reda på hur eleverna beskriver sina möjligheter att vara delaktigai utformningen av fritidshemmets aktiviteter. Vårt resultat besvaras utifrån vårafrågeställningar som är:-Vid vilka tillfällen beskriver eleverna att de får vara delaktiga i utformandet avfritidshemmets aktiviteter?-På vilket sätt beskriver eleverna att de får vara delaktiga i utformandet av fritidshemmetsaktiviteter?I vår studie redovisar vi för tidigare forskning på fritidshemmet men kompletterar också medtidigare forskning på förskola och skola. Resultatet påvisar att eleverna är delaktiga i den frialeken samt i innehållet i de styrda aktiviteterna. Resultatet påvisar också att det påfritidshemmen i vår studie finns två utmärkande sätt att vara delaktiga i utformandet avfritidshemmets aktiviteter. Dessa två sätt är genom röstning och önskning.Vi har gjort en kvalitativ studie där vårt val av metod har varit gruppintervjuer med elever. Vihar valt att se på vår studie ur det barndomssociologiska perspektivet samt att vi valt attförsöka närma oss barns perspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)