Ska företaget belöna för att belönas? : – en kvalitativ studie om försäljningsbudgetens påverkan på säljpersonalens prestationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik; Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik; Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning:

Frågeställning: Påverkas säljpersonalens prestation om de:

  • är välinformerade om samt delaktiga i försäljningsbudgeten?
  • har möjlighet att få belöningar vid uppnådd försäljningsbudget?
  • har möjlighet att få belöningar i monetära former vid uppnådd försäljningsbudget?

 

Syfte: Denna studie syftar till att utvärdera hur vetskapen om och delaktigheten i en försäljningsbudget samt belöning vid uppnådd försäljningsbudget påverkar säljpersonalens prestation.

 

Metod: Studien är av en kvalitativ art och en komparativ design har använts. Teori har samlats in i form av både primär- och sekundärdata. Sex intervjuer har utförts med respondenter från tre olika företag med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Den insamlade empirin har ställts emot teorin och analyserats. Slutsatser har sedan dragits utifrån detta.

 

Slutsatser: Tydliga och rimliga mål ökar motivationen för de anställda. Det är viktigt att personalen är välinformerad om försäljningsbudgeten. Studier visar på att delaktighet i försäljningsbudgeten är viktigt men respondenterna är oeniga om detta.

Belöningar motiverar de anställda till att öka sin prestation och effektiviteten på arbetsplatsen. Huruvida monetära incitament är den sorts belöning som påverkar prestationen mest positivt är respondenterna men också tidigare studier oeniga om, då det även finns många andra faktorer att ta hänsyn till.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)