Livs berättelse- en inblick i hur det kan vara att gå i ”en skola för alla” och vara särbegåvad

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Hanna Rohdin; [2012]

Nyckelord: Särbegåvning; intelligens; skolgång; ”en skola för;

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med detta arbete har varit att belysa ett särbegåvat barns väg genom det svenska skolsystemet.På inget vis skall detta arbete ses som en kartläggning över hur alla särbegåvade elever upplever sinskolgång. Endast en elev har varit i fokus och det är hennes berättelse som vi får höra. Hennes, ochhennes föräldrars,uppfattning om hur just hennes skolgång har varit. För att belysa just detta barnshistoria har en narrativ forskningsmetod har använts, vilket innebär att samtal förts med barnet ochhennes föräldrar för att sedan analysera deras berättelser. Resultatet har blivit en historia som belyserskolans förmåga eller oförmåga att ta hand om dessa elever. Jag anser att ämnet har stor betydelse förläraryrket då alla som verkar inom skolan någon gång under sin yrkesverksamma tid troligtvis kommeratt komma i kontakt med dessa barn. Arbetet har tillkommit för att öka intresset och väcka frågor,nyfikenhet och funderingar hos skolpersonal, föräldrar samt övriga som kan tänkas ha intresse i dettaämne.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)