Brister i kommunikation inom hälso- och sjukvården från avslutade ärenden hos patientnämnden. : Ur ett patient- och närståendeperspektiv
Sammanfattning: Bakgrund: Brister i kommunikation bidrar till 100,000 vårdskador per år inom den svenska hälso- och sjukvården. Sjuksköterskor informerar och kommunicerar dagligen med olika människor och vårdinstanser i sin profession. Då kommunikation och information är en central del i sjuksköterskans yrkesutövande vid omhändertagande av patienter och närstående, är det av vikt att belysa de brister som kan finnas. Syftet: Undersöka utifrån ett patient- och närståendeperspektiv vilka typer av anmälningar som inkom till patientnämnden inom hälso- och sjukvården gällande brister i kommunikation. Samt att visa vilka yrkeskategorier och vårddivisioner som får anmälningar angående de brister som kommunikationen kan utgöra. Metod: En empirisk kvantitativ studie med deskriptiv design har använts. Resultat: Resultatet visar att det finns brister i kommunikationen inom den svenska hälso- och sjukvården. Det som patienter upplever brister i kommunikationen är i bemötandet, brist på empati, att de inte blivit lyssnade till, dialog/delaktighet och informationsbrist. De yrkeskategorier som brister i kommunikation i denna studie var undersköterskor, sjuksköterskor, läkare och övrig personal såsom receptionist, sekreterare, psykolog, verksamhet och ambulanssjukvårdare. Divisionerna neuro, kvinno- och barn, psykiatri, diagnostik-, akut-, anestesi- och teknik, kirurg- och onkolog samt medicin- och thoraxdivisionen har alla fått anmälningar om brister i kommunikation. Slutsats: Kommunikation är en stor och viktig del inom vården. Brister i kommunikation kan medföra allvarliga vårdskador och onödigt lidande för patienter och anhöriga. Det är viktigt att forskning fortsätter göras inom området
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)