Strategiska svårigheter i dagens mediesamhälle : En kvalitativ studie av lokala medieorganisationerns strategier i förändringsprocesser

Detta är en Kandidat-uppsats från Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Sammanfattning: Hela mediebranschen är idag inne i ständigt pågående förändringsprocess. Alla medieorganisationer, såväl på global nivå som på lokal nivå, påverkas på ett eller annat sätt och måste ta ställning till hur de ska agera i förändringarna. Att utforma hållbara strategier för något som är i ständig förändring är dock inte helt okomplicerat.      I den här studien har fyra värmländska medieorganisationers förhållningssätt till strategier i förändringsprocesser undersökts. Två av dem, Nya Wermlands-Tidningen och TV4 Värmland, är kommersiellt drivna, medan två av dem verkar för public service, nämligen Sveriges Televisions Värmlandsnytt och Sveriges Radio Värmland. Dessa organisationer har valts ut för att det kan vara intressant att se hur det ser ut på lokal nivå, samt om synen på strategier i förändring skiljer sig åt beroende på om de verkar kommersiellt eller inte.      För att besvara syftet med studien har två delstudier genomförts, dels en kvalitativ samtalsintervju, där en person i ledningen på respektive medieorganisation har intervjuats och dels en mindre kvalitativ innehållsanalys. Den kvalitativa innehållsanalysen fungerar bara som ett komplement till samtalsintervjuerna, som är den huvudsakliga metoden i denna studie.      Resultatet av den empiriska studien visar att det finns uppenbara skillnader i vad de värmländska medieorganisationerna anser är avgörande i deras förändring och vad som påverkar deras strategiska arbete. Informanterna på de kommersiellt drivna Nya Wermlands-Tidningen och TV4 Värmland menar att publikens intresse är avgörande, medan de på Sveriges Televisions Värmlandsnytt och Sveriges Radio Värmland är mer inne på att direktiv från regering och riksdag är mest avgörande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)