Arbetsterapeutiska interventioner för barn och ungdomar i skolan
Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka vilka arbetsterapeutiska interventioner som genomförs för barn och ungdomar i skolan. Metoden som användes var en kvalitativ metod där sju yrkesverksamma arbetsterapeuter anställda på skola och barn- och ungdomshabiliteringen intervjuades utifrån en semistrukturerad intervjuguide för att ta del av deras erfarenheter. Ett strategiskt samt snöbollsurval användes vid rekrytering av deltagare. Vid dataanalys av det insamlade materialet användes en kvalitativ innehållsanalys. Resultat visade att arbetsterapeutiska interventioner i skolmiljö är mångsidiga och möjliggör ökad självständighet och delaktighet för barn i svenska skolor. Det framkom tydligt hur arbetsterapeuternas klientcentrerade arbete och helhetssyn gällande människan resulterade i interventioner utifrån varje elevs unika förutsättningar. Resultatet visade att interventionerna både skulle underlätta skolgången och förbereda eleverna inför vuxenlivet. Fyra teman med underteman identifierades: Balans i aktivitetsmönster: Främja välmående i och utanför skolan. Miljöanpassning: Möjliggöra delaktighet och tillgodogöra sig undervisningen i skolans lokaler. Hjälpmedel (underteman: kognitiva och sensoriska): Ökad självständighet under lektion och vid förflyttning. Handledning av personal: Förmedling av kunskap till skolpersonal om hur miljön kan anpassas och kompenseras för att öka elevens förutsättningar till lärande och utveckling. Slutsatsen av resultatet visade hur arbetsterapeuters arbete i skolan bidrog till ökad delaktighet och självständighet i aktivitet för både den enskilda eleven på gruppnivå vilket visade att den arbetsterapeutiska kompetensen är applicerbar i skolans verksamhet. Denna studie bekräftade att det finns ett behov av ytterligare forskning för att förstärka värdet av arbetsterapeutens bidrag inom detta område.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)