Vägen mot en normkritisk sexualundervisning: En feministisk analys av UNESCO:s diskussioner om könsnormer i deras internationella riktlinjer för sexualundervisning

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

Sammanfattning: 2018 publicerade UNESCO en uppdaterad version av deras rapport International Technical Guidance on Sexuality Education som släpptes 2009. Enligt UNESCO var en av anledningarna till att uppdatera rapporten en utökad medvetenhet om inkludering av genusperspektiv i utbildningen. I denna studie har två av rapporternas så kallade “Key Concepts”, där rekommendationer till ämnen och utformning av sexualundervisning presenteras, jämförts och analyserats. De “key concepts” som jämförts är “3: Culture, Society and Human Rights” från den första rapporten och “3: Understanding Gender” från den senare rapporten. Syftet med denna studie är att jämföra rapporternas diskussioner om könsnormer och utifrån ett feministiskt perspektiv undersöka om de förändringar som gjorts är positiva eller negativa. Som metod används den kritiska diskursanalysens som kopplats till Kate Milletts radikalfeministiska teori som hon utvecklade i boken Sexual Politics. Uppsatsens resultat är att majoriteten av de förändringar som har gjorts i den senare rapportens diskurs om könsnormer är positiva utifrån det teoretiska perspektivet, där flera tillägg har gjorts i den senare rapporten som har liknelser med Kate Milletts radikalfeministiska teori.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)