Varför slöjd? Slöjdkunskaper, till vilken nytta?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Författare: Jonas Andersson; [2014-08-13]

Nyckelord: Slöjd;

Sammanfattning: Examensarbetet har som intresseområde att undersöka hur eleverna uppfattar kunskapen de får i ämnet slöjd. Mitt arbete vill undersöka dels hur de upplever vilken nytta de har av de kunskaper som ämnet ger samt om de anser att de kan använda sina kunskaper i det övriga skolarbetet. Undersökningen är genomförd med hjälp av elever som fått besvara en enkät. Enkätfrågorna besvaras i fri text. Eleverna som ingår i studien är 36 till antalet och har fått svara på enkäten under sin slöjdlektion. Eleverna är jämt fördelade mellan flickor och pojkar, informanterna som ingick i undersökningen var elever som hade trä och metallslöjd samt elever som hade textilslöjd. Elevgruppen utgjordes av elever i årskurs 7-9. Undersökningen visar att i undersökningsgruppen anser att den praktiska kunskapen som de får via slöjdundervisningen är den som de anser sig ha störst nytta av. De flesta anser också att de kan använda slöjdkunskaper i andra ämnen i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)