Fritidsgården : En möjlighet för att förebygga brottslighet hos unga personer

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Studien syftar till att få en ökad kunskap om hur fritidsgårdens personal arbetar med att förebygga och minska ungdomsbrottslighet. Den metodologiska utgångspunkten i denna studie är en hermeneutisk kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer. Fyra fritidsverksamheter har kontaktats och en respondent från varje verksamhet har intervjuats.‎ Studien utgår från teorierna om KASAM och teorin om sociala band. Resultatet av studien visar att fritidsgårdens syfte är att främja delaktighet bland ungdomarna. Resultatet visar också att det finns centrala faktorer på fritidsgården som kan minska ungdomsbrottslighet. Dessa faktorer kan vara exempelvis starka och positiva relationer mellan personal och ungdomar, känslan av delaktighet, fritidsaktiviteter, personalens ‎kompetens. Det betyder att fritidsgårdens personal arbetar med att förebygga och minska ungdomsbrottslighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)