Folk och kultur

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Folkhögskolesystemet är Sveriges största kulturarena, och får sitt existensberättigande från sitt demokratifrämjande uppdrag. Stöd till folkbildningen är Sveriges största kulturpolitiska budgetpost, och tillgången till kultur som en demokratisk rättighet har fastslagits av Riksdagen. Ändå präglas folkhögskolornas kulturlinjer av social snedrekrytering. Denna studie adresserar snedrekrytering till folkhögskolans allmänna linjer med kulturell och estetisk inriktning, genom att undersöka dessa kursers annonsering. Genom att undersöka de allmänna linjerna med estetisk inriktning, kan vi lättare förstå snedrekrytering inom folkhögskolans renodlade kulturlinjer. Studien bygger på insamling av data genom innehållsanalytisk metod, med ett induktivt byggt kodschema. Därefter appliceras Bourdieus och Honneths teoretiska ramverk för att analysera materialet i en större social kontext, där tidigare forskning om det ordinarie skolsystemet och kulturens fält spelar in. Resultatet visar att allmänna kurser med estetisk inriktning använder sig av självförverkligande som symboliskt kapital i sin annonsering, i högre grad än andra allmänna kurser som snarare använder sig av de symboliska kapitalen kompensatoriska värden och erkännande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)