Elevinflytande i högstadiet och gymnasiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att genom en kvalitativ metod undersöka hur eleverna i en grundskola och två gymnasieskolor ser på sitt inflytande i elevråd, elevkår och undervisningen. Frågeställningarna handlar om vad elevinflytande är för eleverna och betydelsen av elevinflytandet, samt elevkåren och elevrådets syn på deras relation med lärare och skolledning. Dessutom undersöks vilka erfarenheter eleverna har fått av att vara med i elevkår eller elevråd. Intervjumetoden som har valts är fokusintervjuer med elever som sitter med i elevkår eller elevråd. Resultaten analyseras främst utifrån styrdokumenten, skollagen och John Deweys teoretiska perspektiv om pedagogik. De intervjuade eleverna har liknande åsikter om elevrådets och elevkårens inflytande i skolan. Eleverna är delvis nöjda med sitt inflytande i elevkår eller elevråd, men de önskar ett ännu större inflytande i skolan. De elever som upplevde att de hade inflytande i undervisningen hade också en bra relation med sina lärare och sin rektor. De elever som upplevde att de inte hade stort inflytande i undervisningen hade en sämre relation med sina lärare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)