Identifiering av ohälsa i skolan

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Sammanfattning: SAMMANFATTNING   Titel:                                    Identifiering av ohälsa i skolan   Författare:                           Lindström, Katharina; Månsäter, Maria   Institution:                          Institutionen för hälsa och lärande, Högskolan Skövde   Program/kurs:                     Examensarbete i omvårdnad, OM780A, 15p   Handledare:                        Rune Svanström   Examinator:                        Browall, Maria     Sidor:                                  23   Nyckelord:                          Identifiering, hälsa, arbetssätt, skolsköterska, barn, ungdomar, kvalitativ innehållsanalys.      Bakgrund: Skolsköterskor har en nyckelroll när det gäller att identifiera ohälsa hos elever i skolan. Då den psykiska ohälsan ökar bland barn och ungdomar i Sverige, har skolsköterskans roll förändrats i riktning mot ett allt mer hälsofrämjande och identifierande arbete. Syfte: Är att belysa vad skolsköterskor har för möjligheter och hinder att identifiera ohälsa hos barn och ungdomar i skolmiljön. Metod: En kvalitativ metod med induktiv ansats valdes till denna studie där nio stycken intervjuer genomfördes med skolsköterskor. Data materialet analyserades med hjälp av en konventionell innehållsanalys. Resultat: resultatet av studien presenteras under fyra huvudkategorier som beskriver hur skolsköterskan kan identifierar ohälsa hos barn och ungdomar i skolan. Den första huvudkategorin beskriver hur skolsköterskan kan identifiera ohälsa med hjälp av arbetsrutiner. Den andra huvudkategorin beskriver hur skolsköterskan identifierar ohälsa genom olika sorters observationer. Tredje huvudkategorin belyser vikten av samarbete kring skolbarnen för att identifiera eventuell ohälsa. Den fjärde kategorin presenterar hur organisationen kan motverka skolsköterskans möjlighet att arbeta hälsofrämjande i skolans miljö, samt brister som finns för att skolsköterskan ska kunna identifiera fler elever med ohälsa. Konklusion: Skolsköterskan kan genom sitt arbete, verktyg och kollegor identifiera och förebygga ohälsa inom skolans miljö. Lättaste sättet att identifiera ohälsa var genom individuella samtal så som hälsosamtalet, men även skolgården, matsalen och korridoren var bra ställen att identifiera ohälsa i skolan.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)