Lärares kompetensutveckling och digitalisering av matematikundervisning : En enkätstudie om hur lågstadielärare kompetensutvecklar sig för att bemöta digitalisering av matematikundervisning

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur lågstadielärare fortbildade sig för att kunna möta de krav som ställs på dem vad det gäller digitalisering av matematikundervisning samt hur detta hänger samman med deras upplevda kompetens samt användning av IKT i matematikundervisningen.För att uppfylla syftet samlades studiens empiriska data in via en webbaserad enkätundersökning, som besvarades av 76 lågstadielärare. Resultatet visade att de flesta lågstadielärarna kompetensutvecklade sig på en mängd varierande sätt såväl på den formella arenan som på den informella arenan. Dessutom framkom det i resultatet att de lågstadielärare som fortbildade sig via webbaserade kompetensutvecklingssätt på den formella arenan i kombination med alla sätt på den informella arenan, högst uppskattade sina kunskaper inom delområdena TCK, TPK och TPACK samt använde IKT på flest sätt inom flest matematikområden. Vidare framkom det också att majoriteten av lågstadielärare fortbildade sig på alla sätt på båda arenor.Dessa lågstadielärare upplevde ha höga kunskaper i alla tre delområden, men deras IKT-användning låg på genomsnittsnivån för studiens samtliga kompetensutvecklingsformer.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)