Prissättning på hotellrum i Stockholm då konkurrensen ökar: Kommer ett priskrig uppstå

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolan - Grythytte akademi

Författare: Carl Holm; Pipatanangura Sivapol; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Inledning: Stockholm står idag inför en breddning av hotellutbudet, hur förhåller sig hotellen till den ökande konkurrensen? Kommer hotellen att förändra prisstrategierna och kan eventuella prisförändringar leda till ett priskrig?Syfte: Syftet med studien var att titta på hur olika hotell skiljer sig i prissättning och få insikt kring priskrig och om det kommer uppstå då konkurrensen ökar.Metod: Enkätstudie med viss kvalitativ metodundersökning har använts, på grund av flexibel och hanterbar data som svarar på syfte och frågeställning. Teoretisk data har inhämtats från artiklar och publicerade böcker. Det har även använts artiklar för att påvisa ämnets aktualitet. Tio Revenue Managers (RM) har intervjuats. Fristående - samt hotellkedjor har medverkats i studien, de fristående var: Diplomat Hotel, Grand Hôtel och Nordic Hotels. Kedjorna: Clarion Sign, Elite Hotels of Sweden, First Hotels, RadissonBlu, Scandic, Sheraton och StayAt Hotel Apartments.Resultat: Det fanns samband mellan hur viktigt det var att sänka priset då konkurrenterna sänker och hur viktigt det var att gå med i ett priskrig. Hotellen använde sig utav många av de prisstaket som finns i teorierna. Fyra av tio RM ansåg att det inte vara viktigt att tydligt tala om för gästen vad revenue management innebär.Slutsats: Författarna kom fram till att hotellen var medvetna om priskrig och det var något de borde undvika. Däremot startar RM själva priskriget som gör att hotellen förlorar intäkter. Några var själva inte medvetna om att de startat priskriget. De små hotellen såväl som de stora hade bristande kunskaper inom revenue management. Nyckelord: Prisstaket, prisstrategier, revenue management, yield managementSammanfattning

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)