En kvalitativ studie om den upplevda motivationen bland tjejer till att utöva idrott

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

Sammanfattning: Sverige ligger i framkant när det gäller medlemsantalet i idrotts-och motionsföreningar samt jämställdhetsarbetet i förhållande till andra europeiska länder. Svenska tjejer i åldern 16–18 år ägnar sig åt fysisk aktivitet i mindre omfattning till skillnad från killarna. Syftet med studien var att få djupare förståelse och kunskap för vad som motiverar tjejer i åldrarna 16–18 år som idrottar regelbundet till att utöva idrott. Studien utgick ifrån självbestämmandeteori av Deci och Ryan. Det genomfördes åtta semistrukturerade intervjuer med en tillhörande intervjuguide och urvalet var idrottande tjejer i den nämnda åldern. Dataanalysen genomfördes genom en tematisk analys. Resultatet delades in i tre huvudteman som beskrev vad som motiverar tjejer till att utöva idrott: Jämförelse och positionering, den sociala interaktionens inverkan och medvetna inre positiva affektiva reaktioner. Resultatet diskuteras utifrån inre- och yttre motivation och de psykologiska behoven. Studien kan tillföra kunskap och förståelse för vad tjejer motiveras av inom idrottsutövandet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)