Elevers upplevelse av feedback från lärare på konstnärlig kandidatutbildning i musik, inriktning improvisation på HSM

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

Författare: Linnéa Klockljung; [2014-09-17]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studien utgör en del av ett projekt för att undersöka arbetsmiljön för elever på konstnärlig kandidatutbildning i musik, inriktning improvisation på Högskolan för scen och musik i Göteborg. Studiens syfte är att undersöka upplevelser av feedback från lärarna under utbildningen. Data insamlades genom semistrukturerade intervjuer med sju elever i tre årskurser och analyserades med induktiv tematisk analys utifrån metoden critical incident technique. Eleverna upplever att mål och syfte med uppgifter ofta är oklara och att feedback på skolan brister i både kvantitet och kvalitet. Feedbacken saknar ofta den specificitet som forskning visar är viktig. Eleverna önskar att lärarna tydligare uttrycker sina åsikter. Utöver frågeställningarna berörs funderingar om identitet och initiativtagande. Uppsatsen avslutas med förslag på reflektionsämnen, riktade till lärarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)