E-demokrati – Ger dialog och ökat engagemang?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Behovet av att vidmakthålla och öka demokratin finns. Informationsteknik har möjliggjort nya kommutationskanaler mellan medborgare och makthavare. Kommunikation med hjälp av hemsidor, email, e-tjänster och forum har gjort att information kan överföras på kort tid och med en stor tillgänglighet. E-demokratin ses som en väg till att få fler delaktiga och ökat inflytande i politiska beslut. Med utgångspunkt från teorier om e-förvaltning, e-demokrati och medborgardialog via internet har denna studie undersökt vilka erfarenheter som finns av dessa teorier inom en kommuns olika verksamheter. Fokus har inriktats på teorier om vilken mognadsprocess som en myndighet kan uppnå inom e-förvaltningen, vilken inriktning av demokrati som finns, snabb, stark eller tunn demokrati. Vilka utmaningar som bör genomarbetats när det gäller att få engagemang bland medborgare. Till detta kopplas till hypoteser om medborgares engagemang och dialog. Studien avser att tolka och förstå en bild av en kommuns erfarenheter som finns av e-demokrati, engagemang och dialog med medborgare. Fem tjänstemän har intervjuats inom olika förvaltningar i en kommun samt en politiker. I studiens resultat framgår att det inte längre är tekniken som sätter några hinder för att möjliggöra e-demokrati. Den undersökta kommunen möjliggör en servicedialog mellan medborgare och beslutsfattare. Att flera av de utmaningar som OECD tar upp gällande online engagemang bland medborgarna i beslutsfattande är bearbetade, trots detta märks inget ökat engagemang eller dialog med nya grupper av medborgare. Det konstateras också i studien att det som fastslås i teorier stämmer med att det är en minoritet av medborgarna som är aktiva i dialogen via internet med beslutsfattare samt att olika intressegrupper utövar påverkan utifrån sina syfte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)