Skönlitteratur och de samhällsorienterade ämnena- En bra kombination?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad tidigare forskning säger om hur användning av skönlitteratur påverkar lärandet i de samhällsorienterande ämnena. Vår frågeställning är formulerad som följer: Vad säger forskning om hur skönlitteratur påverkar lärandet i de samhällsorienterade ämnena? Vår förhoppning med kunskapsöversikten är att lärarstudenter, men också verksamma lärare, ska få mer förståelse för vad skönlitteratur kan bidra med i undervisningen och hur den påverkar elevers lärande. Vid sökandet av data har vi använt oss av ämnesrelaterade ord och de texter vi funnit utgörs främst av akademiska tidskriftsartiklar. Texterna vi valt ut för att besvara vår frågeställning har värderats genom att se till legitimiteten hos individen som står för studien samt relevansen av ämnesinnehållet i förhållande till vår fråga. Vid sammanställandet av våra sex källor i resultatet har vi uppmärksammat att forskning kring ämnet är relativt enstämmigt. Man är överens om att skönlitteratur har positiv påverkan på lärande i de samhällsorienterade ämnena. Skönlitteraturen engagerar eleverna emotionellt vilket bidrar till att de minns, påverkas samt får en djupare förståelse för innehållet. Slutligen bör det tilläggas att valet av vilken litteratur som skall användas och hur den används blir avgörande för att skönlitteraturen ska ge positiva följder i lärandet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)