Rektorn, rastverksamheten och fritidslärarens profession : En kvalitativ studie av rektorns syn på fritidlärarens roll vid planering och genomförande av en strukturerad och meningsfull rastverksamhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Utifrån sitt professionella uppdrag blir fritidsläraren ofta den som får ansvara och planera för rastverksamheten i dagens skola. Bakgrunden och tidigare forskning till min studie lyfter fram rastens betydelse som en etablerad del av skoldagen, behovet av planeringstid för rastverksamhet och hur planeringen anpassas till det pedagogiska uppdraget. Med den här uppsatsen vill jag försöka bidra med ny kunskap kring det fritidspedagogiska uppdraget och hur det relaterar till rastverksamheten i dagens kontext. I val av studiemetod kom jag fram till att kvalitativa intervjuer skulle fungera bäst för att undersöka hur rektorerna hanterar och resonerar kring fritidslärarens handlingsutrymme och ansvar vid rastverksamheten. Fem djupintervjuer genomfördes med rektorer vid fyra skolor i Storstockholmsområdet samt vid en skola i norra Dalarna. Resultatet av studien visar att rektorns syn på rasten är att den är en meningsfull och viktig del av skoldagen. Rektorerna anser också att rastverksamheten ingår i fritidslärarens uppdrag. Samtidigt visar resultaten att rektorerna ger olika förutsättningar till tid för planering och uppföljning av rastverksamhet. De rektorer som ger fritidsläraren planeringstid för rasten ger ingen extra tid utan den förläggs inom fritidshemmets egen planeringstid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)