Systematiskt arbete med extra anpassningar för elever i läs- och skrivsvårigheter på en gymnasieskola.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Sammanfattning/Abstract Walemo, Anna (2019). Systematiskt arbete med extra anpassningar för elever i läs- och skrivsvårigheter på en gymnasieskola. Systematic work with additional adjustments for students in reading and writing difficulties at an upper secondary school. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och Samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. Förväntat kunskapsbidrag Studien förväntas bidra med kunskaper om hur skolor kan arbeta systematiskt med utformning, dokumentation och uppföljning av extra anpassningar och vad specialläraren kan göra för att stötta lärarna i detta arbete. Syfte och preciserade frågeställningar Syftet med studien är att undersöka och analysera hur några gymnasielärare som undervisar i antingen svenska eller engelska arbetar systematiskt med extra anpassningar för elever i läs- och skrivsvårigheter. Hur sker dokumentation och uppföljning av de extra anpassningarna? Finns det för detta arbete en samsyn mellan lärare och skolledning? De preciserade frågeställningarna är: • Vilka extra anpassningar används i undervisningen? • På vilket sätt dokumenteras de extra anpassningarna? • På vilket sätt sker uppföljning av de extra anpassningarna? Teoretisk ram I min analys används både det sociokulturella och det specialpedagogiska perspektivet eftersom båda påverkar såväl elevernas villkor och olika förutsättningar för lärande som lärarnas möjligheter att kunna möta skolans krav på detta. Metod Empirin till studien har samlats in genom sju halvstrukturerade intervjuer med öppna frågor. Deltagarna i studien är sex gymnasielärare som undervisar i något av ämnena svenska eller engelska på några olika nationella gymnasieprogram och en biträdande rektor som ansvarar för ämnesgruppen i språk. Samtliga respondenter arbetar på samma skola. Den kvalitativa analysen av intervjusvaren är fenomenologisk till sin karaktär. Resultat och analys Resultatet visar att de flesta av lärarna som använder sig av extra anpassningar arbetar på ett systematiskt och inkluderande sätt där alla extra anpassningar oavsett om de är fysiska redskap/artefakter eller av annan natur görs tillgängliga för samtliga elever. De extra anpassningarna påverkar ofta hela undervisningens utformning. Detta stämmer överens med hur den biträdande rektorn anser att arbetet med extra anpassningar ska utföras. Skolledningen, vars åsikt i arbetet representeras av den biträdande rektorn, vill att dokumentationen av de extra anpassningarna ska göras i mentorsanteckningarna i skolans digitala lärportal IST. Detta är även något som samtliga lärare beskriver att de gör. Uppföljningen av de extra anpassningarna är något som det i nuläget saknas skolrutiner för, men både skolledning och lärare önskar att sådana utformas i framtiden, gärna i samband med ämnesomdömena. Specialpedagogiska implikationer I en speciallärares yrkesroll ingår det att kunna stötta samtliga lärare i utformning, doku-mentation och uppföljning av extra anpassningar för att ge alla elever, trots deras olika förutsättningar, en likvärdig möjlighet att nå kunskapsmålen. Nyckelord Dokumentation, extra anpassningar, inkluderande undervisning, läs- och skrivsvårigheter, uppföljning

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)