Lärares och elevers arbetsmiljö avseende luftkvalité

Detta är en Magister-uppsats från KTH/Ergonomi

Författare: Elena Thelin; Jenny Modin; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Inomhusluftens kvalitet påverkas direkt av antal människor i lokalen och är ett problematiskt arbetsmiljöområde, bl. a. i skolmiljöer. Antalet elever beräknas fortsätta öka de närmaste åren i Stockholms skolor och det finns risk för att befintliga ventilationssystem i vissa fall inte räcker till. Syftet i detta arbete var att undersöka och analysera lärares och elevers arbetsmiljö avseende luftkvalité. Frågor som var av extra intresse var bland annat: hur CO2-halter, temperatur och luftfuktighet varierar i samband med lektioner; om mätinstrument och mätmetoden som används i kommunens projekt är tillräckligt pålitliga; samt om skolorna klarar den ökade elevpopulationen utifrån bibehållen luftkvalité. Teorianalysen i arbetet visade att många skolor inte får godkänt på OVKkontroller och har brister i ventilationssystemet. Det är svårt för skolorna att klara ett ökat antal elever utan att förbättra ventilationen och för att kunna uppfylla ventilationskraven från Arbetsmiljöverket. Metoden som användes var mätningar som samlades in och analyserades kvantitativt. Resultatet av mätningarna visade att temperatur och luftfuktighet ligger på en bra nivå. Generellt överstiger CO2-halter inte 1000 ppm men ackumuleras under dagen vilket kräver åtgärder, endast ett fåtal mätningar uppvisade dock CO2-halter som översteg 1000 ppm. I vissa skolor som var med i analysen bedömdes att ett ökat elevantal inte är möjligt med bibehållen luftkvalité, fler åtgärder kommer krävas av kommunen. Analys av mättekniken som använts visar att validiteten i mättekniken kan förbättras liksom att flera mätpunkter bör användas i klassrummet. Beräkningar av uteluftflöde som behövs för ett klassrum kan göras genom att utgå ifrån krav som Arbetsmiljöverket ställer, men det är inte alltid möjligt att öka uteluftflöde. Detta arbete har hittat ett fåtal alternativ för ökat luftflöde, när ventilationssystemet visar sig vara underdimensionerat för befintligt antal elever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)