Digitaliseringens risker : Vilken kompetens behöver revisorer för att möta dessa?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Bakgrund: Digitalisering är en trend som påverkar hela samhället och alla branscher, så även revisionsbranschen. Tidigare forskning har främst pekat på alla fördelar och positiva effekter digitaliseringen för med sig för revisorer, och ytterst lite forskning tar upp vilka negativa effekter och risker som också finns. Det saknas också forskning kring vilken kompetens en revisor behöver ha för att på ett bra sätt kunna möta de med digitaliseringen medföljande riskerna. Syfte: Syftet med studien är att beskriva revisionsbranschens uppfattning kring vilka risker digitaliseringen för med sig och vilka kompetenser revisorer behöver ha för att kunna möta dessa risker. Revisionsbranschen är medveten om att kompetensbehovet hos revisorer förändras i och med den digitala tillvaron, och vi vill genom vår studie förtydliga vilka specifika risker som uppkommer och vilken kompetens som är nödvändig för att möta just dem. Studien kan komma lärosäten i Sverige till nytta vid utformningen av framtida revisorsutbildningar. Metod: I studien används en kvalitativ metod. Det empiriska materialet har samlats in via semistrukturerade intervjuer med åtta yrkesverksamma och auktoriserade revisorer från Västra Götalands län. Av de intervjuade revisorerna arbetade fyra på större revisionsbyråer och fyra på mindre. Slutsatser: Studien visar att de risker som främst upplevs med digitalisering är att säkerheten inte är tillräckligt hög utan att en obehörig part kan få åtkomst till lagrat material och att robotar tar över så pass många uppgifter att juniora revisorer förlorar en stor del av de grundläggande yrkeskunskaperna. Den visar också att revisorernas vardag kan påverkas negativt genom att använda system inte stödjer arbetet och genom att de alltid kan vara tillgängliga. De viktigaste kompetenserna hos framtida revisorer anses vara kunskap inom IT och analytisk förmåga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)