Kluriga webbgränssnitt som förvirrar låntagare : Hur Nordeas webbgränssnitt kan förbättras genom användarcentrerad design

Detta är en M1-uppsats från KTH/Data- och elektroteknik

Sammanfattning: Samhället blir alltmer digitalt, något som påverkar bankers system och relation till kunder. Nordea arbetar hårt för att följa den digitala utvecklingen för att tillfredsställa sina kunders behov och önskan. Digitala lösningar minskar den personliga kontakten mellan bank och kund, hur påverkar det relationen? Studien undersöker kunders syn samt Nordeas och konkurrerande bankers arbetssätt gällande bolån. Nordeas webbgränssnitt utvärderas eftersom digitaliseringen gör att hemsidan ses som bankens ansikte utåt och det första kunden möts utav vid digitala bankärenden. Studien syftar till att ta fram ett förbättringsförslag för Nordeas designval och webbgränssnitt. Undersökningar har utförts i form av intervjuer och användartester. Resultatet redovisar för systemets brister och låntagarnas önskan till förbättring. En prototyp med förbättringsförslag redovisas i slutet av rapporten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)