El material auténtico y su efecto en la motivación en el aula de ELE

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Yasmin Gebran Quiñones; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I skolmiljön och inlärningsprocessen av ett främmande språk finns det många diskussioner och studier om hur man kan motivera eleverna i deras lärande. Syftet med det här arbetet är att analysera de olika motivationsteorier som finns och vikten de har när man studerar spanska i gymnasieskolan i Sverige. Vi vill även avgöra med hjälp av teorierna om användningen av autentiskt material i klassrummet kan motverka studenters brist på motivation under lektionstid. Forskarna är oeniga. Det finns de som menar att autentiskt material är ett motiverande redskap medan andra studier visar något annat. Denna studie jämför fördelarna och nackdelarna med att använda autentiskt material. Vi kommer fram till att användning av autentiskt material är fördelaktigt och motiverande så länge vissa urvalskriterier och riktlinjer under dess användning uppfylls. Denna litteraturöversikt visar att det finns en mängd studier om motivation i främmande språk och att det finns få undersökningar som tillsammans rör motivation och autentiskt material i undervisningen i spanska i Sverige.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)