Strukturerna skiljer oss åt : En kvalitativ studie om ungdomar med hörselnedsättning och deras upplevelser av sociala relationer och identitetsutveckling

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

Sammanfattning: Bakgrund: Goda sociala relationer är i viss mån grundläggande för ungdomars identitetsutveckling. Utveckling av deras sociala förmågor har även positiva effekter på deras psykiska hälsa. För ungdomar med hörselnedsättning kan sociala relationer bli svåra eftersom de lever i ett samhälle där hörande kommunicerar med talad svenska och döva kommunicerar med svenskt teckenspråk. Ungdomar med hörselnedsättning har inte samma förutsättningar som hörande och det kan därför vara svårt för dem att hänga med i sociala samspel och skapa sociala relationer till andra. Om ungdomar med hörselnedsättning inte kan teckenspråk har de inte heller förutsättningar för att hänga med i det sociala samspelet som finns i dövsamhället. Den teoretiska inramningen för studien är James Marcias teori om identitetsutveckling och socialkonstruktionistisk teori. Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur ungdomar med hörselnedsättning upplever sin psykosociala hälsa utifrån sina sociala relationer och hur de påverkar deras möjligheter till identitetsutveckling. Metod: Kvalitativ metod användes i studien och data samlades in med nio semistrukturerade intervjuer med ungdomar med hörselnedsättning i åldrarna 12–16 år. Resultatet har analyserats med kvalitativ innehållsanalys. Resultat och slutsatser: Under analysen framkom två kategorier; kompisar är viktiga men det är svårt och kommunikation är bra men den fungerar inte alltid. Ungdomarna upplevde att de hade kompisar men att de fanns i skolan och att de inte umgicks med dem på fritiden. De berättade också om hur kommunikationen påverkade deras möjligheter att kunna hänga med i det sociala samspelet. Ungdomarna undvek vissa situationer och höll sig tillbaka på grund av att de inte hörde allt som sades vilket de upplevde som pinsamt, jobbigt eller att de såg dumma ut. På grund av olika kommunikationssätt kan ungdomar med hörselnedsättning bli begränsade och få mindre möjligheter till sociala relationer och på så sätt kan de ges mindre utrymme till utveckling av sin identitet, sina sociala förmågor och att få en bra psykisk hälsa. Resultatet visar att samhällets strukturer begränsar vilka möjligheter till utveckling av identitet och sociala relationer som ungdomar med hörselnedsättning får.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)