Sport truck och dess inverkan på samhället : strategier för lansering

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Den svenska befolkningen blir allt mer inaktiv vilket ökar förekomst av och risk för allvarliga sjukdomar, såsom hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och övervikt. Samtidigt pågår ett komplext arbete hos kommuner, myndigheter och innovationsbyråer med att skapa nya ingångar till fysisk aktivitet, för en god folkhälsa. Problematiken är särskilt utbredd bland den yngre befolkningen. Ungdomar i högstadiet har en tendens att sluta idrotta bland annat för att lägga mer tid på studierna i jakt på höga betyg eller för att deras vänner slutat idrotta. Detta är en komplex situation på så sätt att en negativ spiral uppstår; Ungdomar slutar idrotta för att ge mer tid åt studierna, medan rörelse har en förmåga att öka koncentrationsförmågan och sänka stressnivåerna. Alltså gynnar fortsatt idrottsegagemang ungdomarnas skolarbete. Idrott och aktivitet bidrar även till integration och möten mellan människor. Under ett projekt våren 2015 utvecklades konceptet ‘Sport truck’ av Margaret Berry, Ann Edberg, Jesper Häggman, Petros Kairis, Ylva af Kleen, Louice Persson, Nikolas Minas Sachnikas och Anna Söderberg. Det innovativa konceptet skapades för att ge barn och ungdomar en ny ingång till fysisk aktivitet. Konceptet utvecklades med unga tjejer i fokus, hänsyn togs till deras behov, problem, intressen, önskningar och åsikter. Sport trucken kan liknas med en food truck, fast istället för mat kommer fordonet med verktyg och möjlighet till aktivitet och sport till olika platser i staden, på deltagarnas villkor. Konceptet är inte lanserat ännu, utan en konceptuell idé. Denna uppsats undersöker potentiella samhällseffekter om en Sport truck skulle lanseras, detta görs med området Hagsätra-Rågsved i Stockholm som studieområde. Uppsatsen undersöker i synnerhet effekter på den sociala och fysiska miljön. Genom omvärldsbevakning, intervjuer med sakkunniga samt med Sport truckens målgrupp, och andra berörda, är det tydligt att flera vinster görs, i synnerhet för den sociala miljön. En vidare analys visar att det är överhängande positiva effekter som kan uppnås i samhället genom lansering av en Sport truck. Dock identifieras det även en del negativa effekter. Slutligen författas fyra strategier för att maximera de postiva samhällseffekterna och minimera de negativa samhällseffekterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)