Indiska mödrars läskunnighet och påverkan på deras barns hälsa

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka om det finns en korrelation mellan indiska mödrars läskunnighet och olika hälsoutfall samt hälsoinvesteringar hos deras barn för året 2005. Utöver det undersöktes också potentiella könsnormer hos icke-läskunniga kvinnor likaså om det finns skillnader mellan delstaterna i Indien. För att undersöka detta användes en OLS-regressionsmodell med åtta olika beroende variabler som representerar olika hälsoutfall och hälsoinvesteringar. För att mäta skillnader mellan delstater i Indien användes viktade värden för att få en mer rättvis bild av antalet individer i varje delstat. Resultaten visar att det finns en signifikant skillnad i barnens hälsa beroende på om modern är läskunnig eller ej. Det går däremot inte statistiskt sett påvisa att könsskillnader endast existerar hos icke-läskunniga kvinnor jämfört med läskunniga kvinnor. The purpose of this study was to investigate whether it exists a correlation between mothers’ literacy and their children’s health as well as investment in health in India for the year 2005. What was also studied was if illiterate mothers have a gender bias and a son preference when it comes to investment in health. The method used was an OLS-regression model with eight different dependent variables representing different health outcomes and investments. To measure differences between different states in India weights were used to get a fair picture of the amount of individuals in each state. The results show that there is a significant difference in children’s health depending on if their mother is literate or not. However, this study cannot statistically prove that illiterate mother have a gender bias compared to literate mothers.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)