Överleva underground : en kvalitativ analys av självständiga musiker i det moderna medielandskapet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Sammanfattning: Denna uppsats undersöker underground-musiker i Sverige och vad som krävs av dem för att nå ut med sin kreativa produkt och engagera sin publik. Genom kvalitativa intervjuer med fyra självständiga underground-artister i olika stadier i sina karriärer är syftet att belysa mediala aspekter av deras vardagliga arbete. Med detta ämnar vi lyfta fram en betydande del av Sveriges musikbransch som i viss utsträckning exkluderats från tidigare forskning på området. Vi har samlat information från fyra informanter med hjälp av intervjuer som grundar sig i teorier om kvalitativa forskningsintervjuer. Intervjumaterialet har sedan analyserats utifrån ett ramverk bestående av teorier om kulturellt kapital, fandoms, parasociala relationer, relational labor och musikartisters olika yrkesroller. Våra resultat visar att det är många faktorer som spelar in i en underground-artists potentiella framgång. Ett behov av att axla många yrkesroller utöver att vara musikartist tycks vara ett krav, som exempelvis att agera sin egen manager, bokare och marknadsföringschef etcetera. Detta kommer med kostnader för artister i form av mindre tid för musikskapande och ökad stress, ett pris som dock gärna betalas för att behålla kreativ kontroll över sin produkt och kulturellt kapital bland sin publik. Relationer visar sig även vara en central del i det vardagliga arbetet, både för att uppmuntra en ensidig koppling från publiken till artisten i form av parasociala relationer, samt formandet och upprätthållandet av faktiska relationer med utvalda delar av publiken. Detta relationsarbete visar sig vara speciellt viktigt i de tidigare stadierna av en underground-artists karriär.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)