Ett nytt sätt att arbeta - En kvalitativ studie om hur HR-generalister bemöter en organisationsförändring

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Denna studie avser att undersöka organisation ABs organisationsförändring med fokus på stabsfunktionen Human Resources (HR). HR-organisationen hade tidigare en decentraliserad styrning, men är efter organisationsförändringen mer centraliserad och specialiserad. Den nya organisationsformen präglas av central styrning, krav på ökad effektivitet, arbetsdelning, gemensamma arbetsprocesser och samverkan på distans. Det övergripande syftet med denna studie har varit att undersöka hur HR-generalister bemöter en sådan organisationsförändring. Därför har det varit centralt att förstå hur HR-generalisternas arbete och sociala relationer har påverkats av det nya sättet att arbeta. De teorietiska utgångspunkterna har varit byråkratisering och dess risker, samverkan i form av team, roller och det emotionella arbete samt varför det kan uppstå motstånd till förändring. Studiens resultat visade att intervjupersonerna inte upplever en större skillnad i sitt arbete, dock känns samverkan på distans onaturligt, de upplever en viss oro och ser inte vinsten med det nya sättet att arbeta. Den nya organisationen ges i form av byråkratiska organisationsprinciper men intervjupersonerna har svårt att ta till sig de nya principerna. Intervjupersonerna bemöter den omfattande organisationsförändringen med reservation i form av motstånd. Detta på grund av den starka lojaliteten och otydliga samverkansformen, diffusa roller och otrygga relationer, en oro över att förlora meningsskapande arbete samt den förstärkande inriktningen på kontroll och effektivitet. Studien visar också att de nya organisationsprinciperna går emot vad intervjupersonerna anser vara viktigt i deras sociala relationer och arbete. Samverkan på distans skapar mer komplexa arbetsförhållanden vilket i sin tur ökar det emotionella arbetet. Istället stannar intervjupersonerna kvar i gamla arbetsvanor som i sin tur skapar en mer trög förändringsprocess.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)