Hur kvinnor och män framställs i gymnasieskolans läroböcker i Samhällskunskap A Kursansvarig institution: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, JMG

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: ___________________________________________________________________________Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur kvinnor respektive män framställs i gymnasieskolansläroböcker i kursen Samhällskunskap A.De teoretiska utgångspunkterna hämtade sin näring i frågan om hur kön representeras i media. Syftet med dessateorier var att undersöka om de gick att överföra till en lärobokskontext.Undersökningen har utgått ifrån fem läroböcker för gymnasieskolan i kursen Samhällskunskap A. Metoden harvarit en kvalitativ innehållsanalys och utgår ifrån ett tolkande av bilder och ett tolkande av de sammanhangbilderna framställs.Resultatet visar att styrdokumentens ansatser om jämställdhet mellan män och kvinnor inte kan anses vara helttillgodosett.Förhoppningsvis kan denna uppsats bidra till att lärare anammar ett än mer kritiskt förhållningssätt till vad somgestaltas i läroböckerna. 1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)