Omställningens utmaningar. Distansledares hantering av ett förändrat ledarskap.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Trots att distansledarskap inte är något nytt så föranledde utbrottet av covid-19 en snabb omställning från ett arbete där medarbetare träffades fysiskt, till att på kort tid lära sig fungera på distans. Syftet med studien är att undersöka de utmaningar som ledare har erfarit under omställningen till distansledarskap, och på vilka sätt de har försökt lösa dem. Ur den tidigare forskningen har återkommande problemområden identifierats, som har legat till grund för de teman som undersökts i studien, vilka är: kommunikation, sociala aspekter och struktur. Studien utgår från en fenomenologisk ansats med en mixed method design. Genom ett målinriktat urval söktes ledare med erfarenhet av omställning till distansledarskap under covid-19 pandemin. Datan har samlats in genom 8 kvalitativa semistrukturerade intervjuer och en kvantitativ enkätundersökning med 18 deltagare. Intervjumaterialet bearbetades genom tematisk analys och ur enkätresultaten togs deskriptiv statistik fram. Resultaten visade att kommunikationen lider mest av att den sociala informationen filtreras bort genom digitala medier och ledarna har hanterat detta genom att öka frekvensen i kommunikationen. De sociala aspekterna lider mest av att den sociala samvaron har försvunnit, vilket ledarna har kompenserat för genom olika aktiviteter på distans. Utmaningen för strukturen har visat sig ligga i svårighet att veta hur ledaren ska lyckas stötta medarbetarna att forma en fungerande struktur i det egna arbetet på hemmaplan. Här framkom en viss kunskapslucka, vilket framtida forskning kan utveckla kunskapen kring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)