Heuristiker för digitala spel : En studie om Game Approachability Principles

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Författare: Patric Lindbergh; [2014]

Nyckelord: Heuristik; Användbarhet; Spelbarhet; Åtkomlighet; GAP;

Sammanfattning: Detta arbete har utformats för att besvara frågeställningen: ”Kan Game Approachability Principles (GAP) upptäcka användbarhets-, spelbarhets- och åtkomlighetsproblem i tidiga stadier av utvecklingsprocessen av ett spel?”. Teorier om användbarhet, åtkomlighet, spelbarhet, olika utvärderingsmetoder och användartestning samt Game Approachability Principles studerades för att skapa en teoribildning inom området. Två prototyper av ett spel skapades: en hi-fi prototyp och en lo-fi prototyp. Den första representerar det senare stadiet i utvecklingen av ett spel och den andra representerar det tidigare stadiet. Det har utförts en användartestning på hi-fi prototypen och två olika utvärderingar på lo-fi prototypen för att samla in data om hur väl GAP fungerar. Resultaten visar på att Game Approachability Principles upptäcker användarhets-, spelbarhets- och åtkomlighetsproblem i tidiga stadier av utvecklingsprocessen av ett spel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)