iPad i skolan - ändrar den lärarnas undervisningssätt? En studie av Eslövs kommun

Detta är en Magister-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Modern teknik i en 1-1 miljö med iPad blir allt mer populärt i den svenska skolan. Studier som genomförts, både nationella och internationella, visar att lärarnas undervisningssätt har förändrats. Syftet med denna studie var att undersöka om samma fenomen är synligt i Eslövs kommun, vilken påbörjade en 1-1-satsning med iPad för lärare och elever i klasserna 4-9 år 2013. Satsningen beräknas vara färdig 2015, men utbildningsbehovet av personal beräknas kvarstå. Studien visar en stor ökning jämfört med tidigare forskning; 93 procent av lärarna uttrycker att de har förändrat sitt sätt att undervisa, jämfört med 64 procent i en tidigare stu-die. Metoden för studien är en triangulering av enkät, observation och intervju, vilka har an-vänts för att undersöka på vilket sätt undervisningen har förändrats, men även hur det kan komma att påverka framtidens lärande och skola. Har iPad egentligen revolutionerat undervisningen och förändrat den? Lärarna upplever att det är så, men resultatet av studien visar att undervisningen egentligen inte är ny, bara mer varierad än tidigare. Materialet från trianguleringen visar att verktyget iPad på flera sätt har möjliggjort att multimodalitet (fler former av text, exempelvis film, bilder och ljud) införts på en bredare front. Lärare som aktivt använder iPad, använder olika textformer när de undervi-sar, och deras elever får använda fler textformer att visa sin kunskap på, vilket ökar chansen för djupinlärning. Troligtvis är det en förmåga som är användbar i framtiden. Uppsatsen visar på ojämnhet i grundskolans utbildning. Eftersom vissa lärare använder iPad mycket och arbetar multimodalt, medan andra lärare använder verktyget ytterst sparsamt eller inte alls åskådliggör uppsatsen att det finns en ojämnhet i utbildningen. En likvärdig skola bör vara viktigt att diskutera när man planerar för framtidens skola.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)