Corporate Social Responsibility ~ En studie om sambandet mellan socialt företagsansvar och aktiekursen för mindre börsnoterade bolag.~

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Problem Efter det senaste decenniets framträdande av ett alltmer CSR- uppmärksamt samhälle har företag i en större utsträckning aktivt börjat arbeta och integrera CSR i sina verksamheter. Ny forskning visar på att CSR kan ha en påverkan på ett företags börsvärde. (www.newsdesk.se) Det finns dock inga klara bevis på hur CSR åtaganden påverkar mindre bolag såsom de listade på OMX small cap. Att detta inte är påvisat vetenskapligt kan vara en av flera orsaker till att det fortfarande finns en skepticism mot att implementera CSR i mindre bolag. Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka om det finns ett ekonomiskt mervärde för bolag på OMX small cap att implementera CSR i sin verksamhet. Undersökningsdesign Uppsatsen kartlägger, analyserar och presenterar erkänt utformade CSR företag listade på OMX small Cap. Företagen fungerar sedan som undersökningsobjekt för en historisk mätning av deras kursutveckling och grad av tilltaget CSR. Undersökningen har en kvantitativ ansats där vi har använt oss utav en statistisk undersökningsmetod i form av en regressionsanalys och ett självkonstruerat aktieindex. Slutsats Det går inte att utifrån vår undersökningsform finna ett statistiskt samband mellan CSR och en aktiekurs. Det går dock att urskilja tendenser för ett ökat ekonomiskt mervärde i att implementera CSR i sin verksamhet. Tendenserna analyseras utifrån teorier om företagsstrategi och resultat från tidigare CSR- forskning. Teorier och studier kan förklara att en tendens till högre avkastning för CSR- företagen kan bero av att verksamheten blir effektivare om CSR implementeras i företagets kärnstrategi. Att differensen mellan avkastningen för CSR- företagen och OMXSC inte är större har två möjliga förklaringar. Den kan dels förklaras utifrån möjliga brister i hur finansmarknaden analyserar och går tillväga i sina värderingar. Och den kan dels förklaras utifrån möjligheten att företag åtar sig CSR som en filantropisk gärning istället för att integrera CSR i sin kärnstrategi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)