Extra! Extra! Read all about it!

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Författare: Ida Eriksson; [2011-09-15]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Titel Extra! Extra! Read all about it! Författare Ida Eriksson Uppdragsgivare Extra Östergötland Kurs Examensarbete i Medie- och Kommunikationsvetenskap Termin Vårterminen 2011 Handledare Ingela Wadbring Sidantal 52 sidor inklusive referenser och bilagor Antal ord 19 986 ord Syfte Att undersöka en lokal daglig gratistidnings ställning i sitt spridningsområde. Extra Östergötland är mitt case i undersökningen. Metod Kvalitativ undersökning i form av samtalsintervjuer samt redan utförda kvantitativa undersökningar. Material Intervjuer med 10 av Extra Östergötlands läsare samt bearbetning av redan utförda kvantitativa undersökningar. Huvudresultat Det är främst ungdomar och medelålders personer som läser Extra Östergötland. De främsta anledningarna till varför man läser Extra Östergötland är för att den är gratis och för att den är ett tidsfördriv. De unga läser den antingen för att den finns tillgänglig eller för att den, för dem, är det enda nyhetsalternativet. De äldre läser tidningen för att det är en vana, eller för att de mest är intresserade av tidsfördriv och för att den råkar finnas där. Extra Östergötland är inte en konkurrent till medier som dagstidningar och TV, men däremot till Metro och till kvällstidningarna. Inställningen till Extra Östergötland är att tidningen är ”bra”, ”helt okej” och ”bra för att vara en gratistidning”. Flera av läsarna tycker också om den för att den är lokal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)