Elevassistenten : En yrkesgrupp med oklar roll?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Pedagogik

Sammanfattning: Abstract Denna studie har som syfte att undersöka om elevassistentens roll skiljer sig åt mellan olika skolor och om det i så fall kan förklaras med hjälp av ramfaktorteorin. Kvalitativ metod har använts i denna studie och tre elevassistenter/elevcoacher, har intervjuats genom semistrukturerade intervjuer som utgått från en intervjuguide och transkriberats efter intervjun. Informanterna arbetar i samma kommun men på olika skolor. Det transkriberade erhållna materialet har efter transkribering analyserats genom tematisk analys. De teman som denna studie behandlar är organisatorisk ram, författningsenlig ram samt fysisk ram. Dessa ramar är också ramfaktorteorins indelningar på ramfaktorer som begränsar alternativt ger förutsättning för aspekter gällande undervisning.  Resultatet påvisar att elevassistentens roll skiljer sig åt gällande faktiska arbetsuppgifter mellan de olika skolorna som informanterna arbetar på. Alla skillnader kan inte förklaras av ramfaktorteorin eftersom det finns vissa aspekter som går att påverka som till exempel motivation, ambition eller tillfredställelsen hos informanten. Med hjälp av begränsade ramar i denna studie försöker även forskaren förstå hur samarbetet ser ut mellan lärare och informanter. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)