"Det handlar om att marinera ungarna" Fyra pedagogers perspektiv på ett bilderboksprojekt

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: Det finns en tydlig önskan från regeringen att öka språkutvecklingen ute i landets kommuner.Bilderboksprojektet är ett lokalt projekt där man med hjälp av bilderböcker arbetar med elevernas språkutveckling. Detnya momentet i och med projektet på skolan är att bilderboken är utgångspunkten genom hela läs- ochskrivutvecklingen och som final är det tänkt att eleverna producerar en egen bilderbok.Syfte: Vårt syfte är att kartlägga ett bilderboksprojekt på en skola i Västsverige ur fyra pedagogers perspektiv. Detta föratt få en fördjupad bild av hur man kan arbeta med språkutveckling med hjälp av bilderböcker och estetiskaläroprocesser. Med begreppet kartläggning ämnar vi besvara frågorna: Vad, hur, varför, kopplade till projektet.Våra frågeställningar är:• Vad går ett bilderboksprojekt ut på?• Hur kan läs- och skrivutveckling genomföras inom ett bilderboksprojekt?• Varför arbetar skolans pedagoger med bilderböcker för att öka språkutvecklingen?Metod: Vi har utfört en kvalitativ undersökning i form av intervjuer.Resultat: Samtliga intervjuade pedagoger anser att bilderboksprojektet har medfört framsteg hos eleverna. Vissa eleverhar blivit bättre läsare, andra elever kan berätta en historia på ett mer fylligt vis. Läsintresset har ökat och medförtförbättring i läsandet och många elever beskrivs som bokslukare. Skriftspråket har förbättrats och eleverna visar störreintresse för bilder och för genren bilderböcker. Ont om tid, litet utrymme för elevstöd ses som nackdelar. Tidsaspektenhar medfört att pedagogerna i vissa perioder känt sig stressande och utmattade. Positivt har varit att hela skolan arbetattillsammans. Sammantaget är att våra respondenter är mycket positivt inställda till projektets genomförande ochinnehåll.Betydelse för läraryrket: Vi menar att bilderboksprojektet omfattar ett arbetssätt som utgör ett bra exempel på hur mansom pedagog kan arbeta med språkutveckling på ett kreativt sätt. Vår kartläggning har visat vad projektet går ut på, hurman kan arbeta med det och varför det är ett bra arbetssätt. Vår förhoppning är att arbetssättet får en spridning till andraskolor runt om i landet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)