Design av ärendehanteringssystem för skilda målgrupper

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Ergonomi och aerosolteknologi

Sammanfattning: När man skapar en produkt är det inte ovanligt att olika målgrupper ska använda produkten. Detta medför att målgrupperna kommer att ha olika erfarenheter, och därmed riskera att skapa olika konceptuella modeller av produkten. Men en inkorrekt konceptuell modell kommer skapa inkorrekt beteende, därför behöver man se till de olika erfarenheterna och därifrån skapa en entydig lösning. Syftet med examensarbetet var att undersöka alternativ design för en redan existerande produkt, en produkt för ärendehantering, och därigenom undersöka den konceptuella modellens roll i en användares tolkning av en produkt. I detta examensarbete redogör vi för hur man kan utnyttja dynamiken i digitala produkter för att anpassa efter olika behov samt hur viktigt det är att visualisera syftet för, och då vad man ska göra, i produkten. Eftersom anpassning efter flera målgrupper ofta är ett behov hos många offentliga produkter tror vi att denna rapport kan användas för att se hur man med en användarcentrerad process kan arbeta för bättre förståelse och bättre anpassning. Denna rapport förklarar de designiterationer och designval som formade slutresultatet. Även den teoretiska bakgrunden för arbetet presenteras samt en sammanfattande analys av arbetet i stort. Rapporten avslutas med idéer för framtida utveckling och en slutsats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)