Integritet i utbyte för utbildningskvalité : Studenters perspektiv på datainsamling inom Learning Analytics

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Författare: Gustav Vidén; David Lidskog; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka vilken data studenter är villiga att dela inom Learning Analytics-sammanhang och om målen med Learning Analytics motiverar studenters villighet att dela data. Studien utfördes på 110 studenter från Uppsala universitet. Resultatet visade en trend där majoriteten av den data studenterna är villiga att dela är relaterade till studier. Resultaten visade också en trend där majoriteten av studenterna ansåg att målen med Learning Analytics motiverar deras villighet att dela data. Vår slutsats är att transparens kan bidra till en högre samarbetsvilja mellan studenter och institution. Resultaten bidrar med ökad kunskap angående studenters åsikter inom Learning Analytics, ny empiri till forskningsområdet samt rekommendationer till praktiken. Vidare forskning behövs för att besvara varför studenterna är villiga att dela specifik data samt varför målen motiverar villigheten att dela data. Utöver detta bör vidare forskning fokusera på hur kulturella skillnader påverkar studenters åsikter för datadelning och om datahanteringen inom Learning Analytics påverkar studenters motivering till datadelning

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)