Flicka eller pojke, spelar det någon roll? : En kvalitativ studie om jämställdhet i förskolan
Sammanfattning: Syftet med undersökningen har varit att undersöka förskollärares och barnskötares egna perspektiv angående jämställdhet i förskolan och hur de upplever sitt arbete med jämställdhet i förskolan. Undersökningen har utgått från en kvalitativ metod och det sociokulturella perspektivet som teoretisk utgångspunkt. Tillvägagångssättet som använts är semistrukturerade intervjuer med tio informanter. Resultatet visade att arbetet med jämställdhet är betydelsefullt i verksamheten för att motverka stereotypa könsroller och ett medvetet förhållningssätt är av vikt. Det är även betydelsefullt att se varje barn som en individ och inte utifrån deras könstillhörighet. Förskolans miljö ska locka alla barn oavsett kön och det bör finnas könsneutrala böcker så att alla barn kan känna igen sig i dem. Slutsatsen av undersökningen är att både pojkar och flickor ska bemötas utifrån samma förutsättningar och barnen ska bli medvetna om alla människors lika värde oavsett kön.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)