Samband mellan läsförståelse och textuppgifter i matematik : En systematiskt litteraturstudie

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: De styrdokument som reglerar den svenska skolan eftersträvar att elever ska utveckla förmågan att läsa, reflektera och analysera olika typer av text. Att läsa en matematisk text ställer krav på att läsaren har kunskap om matematik och en god läsförståelse. Denna systematiska litteraturstudie fokuserar på läsförståelsens roll i textuppgifter i matematik med fokus på årskurs 4–6. Syftet med studien är att undersöka om och hur elevers läsförståelse kan påverka deras förmåga att förstå och lösa textuppgifter i matematik. Resultatet bygger på tio vetenskapliga artiklar som granskats och sammanställt utifrån forskningsfrågan. I artiklarna synliggörs främst det sociokulturella perspektivet, då sociokulturell bakgrund och läsning i hemmet lyfts fram som en viktig aspekt till god läsförmåga. Flertalet av artiklarna indikerar att det finns samband mellan god läsförståelse och elevers förmåga att prestera bra i matematik. Forskning visar också att lässvaga elever presterar lägre i matematikämnet. En möjlig anledning kan vara att textuppgifter i matematik testar elevers läsförmåga snarare än deras matematiska förmåga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)