”Det är bra att ha tråkigt.” - en narrativanalys av genus och makt i barnlitteratur

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Uppsatsen menar att undersöka vilka aspekter av genus och makt som kan ses i händelseförlopp i bilderböcker som konsumeras av barn i åldern 0–6. Bilderböcker kan ha stor inverkan på barns syn på genus (Peterson & Lach, 1990) och eftersom en del av en förskollärares yrkesroll är att motverka traditionella könsmönster (lpfö 16) vill vi undersöka just hur genus som presenteras för barn i händelseförloppen samt hur makt mellan vuxna och barn framställs. Med stöd i Connell & Pearse (2015) genusteorier, Nikolajevas (2017) teorier om narrativ samt Kårelands (2013) teorier om maktkampen mellan barn och vuxna i barnlitteratur, undersöks tre böcker av den mest utlånade barnlitteraturen på Malmö stadsbibliotek under 2018. Arbetet har utförts genom en kvalitativ narrativanalys. Analysen visar att händelseförloppen i böckerna både kan ses som maskulina och feminina men en övergripande bild som utformas är vuxnas makt över barn samt en stark moralisk underton.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)