Digitala läroböcker i matematikundervisning - Användning av den digitala läroboken i undervisningen

Detta är en M1-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

Sammanfattning: Traditionellt sett har den tryckta läroboken varit en stor del i matematikundervisningen. I takt med samhällets digitalisering har även digitala läroböcker blivit en del av matematikundervisningen. Syftet med studien är därför att ta reda på huruvida digitala läroböcker främjar eller hindrar elevers lärande. Syftet är också att ta reda på hur olika varianter av digitala läroböcker kan användas i undervisningen. Studien baseras på en systematisk litteraturstudie där tidigare forskning om ämnet undersökts. Resultatet visar i huvudsak på att digitala läroböcker främjar elevernas lärande. Digitala läroböcker finns i tre varianter; minimal variant, exklusiv variant och hybridvariant. Resultatet visar också att en exklusiv variant av digitala läroböcker är mest främjande för elevers lärande i matematik. En slutsats är att det behöver forskas mer inom området, framförallt på digitala läroböcker på svenska, eftersom det finns ett begränsat antal studier i ämnet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)