Ute eller inte? : Hur pedagoger i förskolan ser på utomhuspedagogik

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Syftet med studien är att belysa och uppmärksamma pedagogers syn på utomhuspedagogik samt att undersöka vilka möjligheter och begränsningar som upplevs med utomhuspedagogik. Studien kan även ge en inblick i vad pedagogerna gör tillsammans med barnen under utevistelsen, samt hur de använder miljön för att främja lärandet hos barnen i sin verksamhet. Studien är utförd i två kommuner på fem olika förskolor, vilket gav studien en större bredd. För att få en så tillförlitlig studie som möjligt gjordes först en enkätstudie, som sedan låg till grund för en intervjustudie. Resultatet tyder på att pedagoger ser stora fördelar med utomhuspedagogik. Pedagogerna i studien beskriver att alla ämnen kan läras likaväl ute som inne. Det lärande som pedagogerna främst beskriver främjas av utomhuspedagogik är motoriska färdigheter hos barnen, kunskaper inom naturvetenskap samt lärande kring konstruktion. Barnen får även möjlighet att utveckla sin självständighet samt sin förmåga att se samband. Den fria leken beskrivs även som en viktig del av utevistelsen för att utveckla barnens fantasiförmåga. Andra möjligheter som lyfts fram av pedagogerna är att de, på ett enklare sätt, kan möta varje barn och på så vis ge barnet inflytande över verksamheten eftersom de kan möta barnens önskningar. Pedagogerna beskriver dock att det är deras egen inställning till utomhuspedagogik som är avgörande för hur pedagogiken används vid utevistelse. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)