Flygsäkerhet: Människan i Organisationen En jämförande studie av två flygförband inom Försvarsmakten

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att samla in information som kunde ge en bild av den organisatoriska situationen i Försvarsmaktens helikopterorganisation i ljuset av de förändringar organisationen genomgått sedan 1998 och de allvarliga haverier som följt efter dessa förändringar. Ett tillämpat syfte var att denna bild skulle ligga till grund för en förståelse och diskussion av flygsäkerhetsläget inom helikopterorganisationen i synnerhet och inom Försvarsmaktens flygverksamhet i allmänhet. Som ett led i processen var syftet att undersöka säkerhetskulturen, organisationsklimatet och den psykosociala arbetsmiljön genom att jämföra ett helikopterförband och ett stridsflygplansförband inom Försvarsmakten. I studien ingick sådan personal som kom i personlig kontakt med den direkta flygsäkerheten vid respektive förband, såsom flygförare, tekniker, spanare/navigatörer och operatörer/ytbärgare. En enkät delades ut till 125 personer vid de två förbanden. Enkäten bestod av instrumenten Safety Culture (Ek, 2000), Formulär A: Arbetsklimat (GEFA) samt Copenhagen Psychosocial Questionnaire (COPSOQ). Ifyllt material inkom från 56 personer i vardera av de respektive förbanden (totalt 112 deltagare). Resultaten pekar på att personalen vid helikopterförbandet generellt upplevde mindre gynnsamma organisatoriska förhållanden än personalen vid stridsflygplansförbandet, och att denna tendens är tydligast för flygförarna. Utifrån de statistiskt säkerställda resultaten på Safety Culture går det att se att de organisatoriska förhållandena sannolikt påverkat flygsäkerheten vid helikopterförbandet negativt. Resultaten antas kunna utgöra en grund till förståelse av den organisatoriska situationen i Försvarsmaktens helikopterorganisation överlag, och således ligga till grund för vidare diskussioner kring flygsäkerheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)