Nästa generations TV

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Sammanfattning: Abstract Författare: Maria Carlsson och Hanna Eliasson Handledare: Lars Palm Examinator: Ingegerd Rydin Titel: Webb-tv, nästa generations kommunikationskanal Ämne: Medie- och kommunikationsvetenskap Högskolan i Halmstad 61-90 poäng. År: HT 2007 Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur varumärkesarbetet kan effektiviseras och utvecklas genom webb-tv mot nästa generation. Metod: Studien innefattar en kvalitativ metod. Det empiriska materialet har samlats in genom en tematisk öppen intervju, med personer som ansvarat för den externa kommunikationen, samt varumärkesarbete på medelstora till större företag. Materialet har kompletterats med observationer av annonsering och reklam via webb-tv på olika hemsidor ,samt sekundärmateria, det vill säga olika tidningsurklipp och artiklar där forskningsämnet har tagits upp. Slutsatser: Majoriteten av respondenternas idéer och tankar om framtida varumärkeskanaler kretsade kring lätt tillgänglighet, det vill säga kommunikationen till den potentiella kunden kommer i större utsträckning att ske över internet. Merparten av respondenterna ansåg att internet kommer bli den ledande kommunikationskanalen ut mot nästa generation, tack vare tillgängligheten. Majoriteten av de tillfrågade är medvetna om att webb-tv är en kanal som är mycket aktuell mot nästa generation. Över hälften av respondenterna är även positivt inställda till webb-tv och kan tänka sig att satsa på webb-tv externt ut till målgruppen. Annonsering och reklam via webben istället för annonsering via tryckta medier var något som många av respondenterna i intervjun var villiga att gå över till och satsa på, men de flesta var okunniga om hur de skulle använda webb-tv som kommunikationskanal, samt hur finansieringen av kanalen ska bedrivas. Nyckelord: Webb-tv, Kommunikationskanaler, Varumärkesarbete, Nästa generation, SWOT -analys.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)